معرفی PDA صنعتي و بررسي جايگاه‌ آن در ايران

    كلمه PDAمخفف personal digital assistantبه معناي دستيار ديجيتاليِ شخصي است و به گونه‌اي از موبايل‌ها شهرت‌ يافته‌اند كه صفحه‌ نمايش لمسي دارند. PDAها شامل دو نوعِ حساس (sensitive ) و صنعتي (industrial ) هستند.

    گونه ها‌ي حساس براي مصارف شخصي توليد شده‌اند و در طراحي آن‌ها، زيبايي، ظرافت و سبكيِ دستگاه در اولويت بالايي قرار دارد و عملكردشان نيز در اغلب موراد پاسخ گوي مصارف شخصي است.

    نوعِ صنعتيِ PDA كه چندي است جاي خود را در بازارهاي جهاني پيدا كرده، با تكيه بر استحكام و عملكرد قدرتمندانه‌، طراحي شده است. استحكام و طراحي بيروني‌ِ اين دستگاه‌ها با استانداردهايي از جمله IP (حافظت در برابر ورود غبار و رطوبت) و يا استاندارد MIL-STD810F (يك استاندارد نظامي كه عملكرد دستگاه را در شرايط محيطي دشوار مي‌سنجند، از جمله سقوط از ارتفاع، تغييرات شديد دمايي، ورود آب و …) مورد بررسي قرار مي گيرند. پردازنده و سيستم عامل PDAهاي صنعتي نيز بايد قابليت عملكرد بالايي داشته باشند تا بتوانند جواب‌گوي استفاده‌هاي تجاري و صنعتي باشند.
    ايران به عنوان كشوري در حال توسعه، در مسير پيشرفت و بهره‌گيري از تكنولوژي جهاني، گام‌هاي مؤثري در زمينه‌ي استفاده از دستگاه‌هاي PDA صنعتي برداشته است. از آنجايي كه معمولاً در ايران، بنگاه‌هاي خصوصي بر خلاف بخش دولتي نگاه دقيق و موشكافانه‌اي به سودآوري بلند مدت سازمان خود دارند، لذا سهم بيشتر استفاده از PDAهاي صنعتي به منظور سرمايه‌گذاري در اتوماسيون بنگاه، از آنِ شركت‌هاي پيشروِ بخش خصوصي است

    اکنون به توضیح فرآیند اتوماسیون نیروهای فروش در شرکتهای پخش با استفاده از دستگاه های PDA می‌پردازیم. به طور کلی دو روش در فروش مویرگی وجود دارد:

    1- فروش ویزیتوری یا فروش سرد که در این روش نیروی فروش، از مشتری سفارش دریافت کرده و پس از مطلع کردن سازمان، کالای سفارش شده به دست مشتری می رسد.

    2- فروش گرم که از طریق خودروهای باری که در سطح شهر سراغ مشتریان می روند و در لحظه، سفارش را از

    آنچه در روش سنتی فروش ویزیتوری انجام میگیرد در حالت کلی به این صورت است که ویزیتور لیستی از محصولات شرکت را روی برگه های پرینت شده حمل میکند، مشتری کالاهای مورد درخواست خود را اعلام میکند و ویزیتور تعداد مورد درخواست را در مقابل نام هر کالا ثبت میکند. سپس برگه های درخواست مشتریان را به سازمان برده تا توسط اپراتور به حالت کامپیوتری درآمده و در نرم افزار مرکزی ثبت شود. سپس پروسه تأییدات فروش و حسابدای آغاز می شود و درخواست تأیید شده به انبار می رود تا آماده بسته بندی شود. در این میان ممکن است ویزیتور کالاهایی را سفارش گرفته باشد که در انبار موجود نباشد، بنابراین بخشی از درخواست مشتری از لیست حذف می شود و الباقی آماده ارسال به فروشگاه می شود.

    1- بروز خطای انسانی در ثبت سفارش مشتری

    2- بروز خطای انسانی در ثبت کامپیوتری سفارشات توسط اپراتور

    3- اتلاف زمانی در فرآیند انتقال سفارشات مشتریان به سازمان و زمان صرف شده برای ثبت کامپیوتری

    4- احتمال سفارش گیری غیرحضوری توسط ویزیتور (به صورت تلفنی و بدون مراجعه حضوری)

    5- عدم اطلاع ویزیتور از آخرین وضعیت موجودی های شرکت

    6- عدم امکان کنترل ویزیتور برای انجام ویزیت در برنامه مشخص و تعیین شده

    7- انتخاب مسیرهای ویزیت توسط ویزیتور و احتمال بهینه نبودن مسیرها

    8- عدم دسترسی ویزیتور به وضعیت اعتباری و مانده مشتری (در صورت نیاز باید به ازای هر مشتری اطلاعات را از سیستم مرکزی استخراج کرده و یادداشت کند تا به همراه داشته باشد)

    9- عدم امکان سهمیه بندی موجودی کالاها

    در روش اتوماسیون که تلاش می شود نواقص روش سنتی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه برطرف شود، تمامی ویزیتورها به دستگاه های PDA تجهیز می شوند تا به این ترتیب دسترسی ویزیتور به اطلاعات سازمان قطع نشود و همچنین امکان کنترل ویزیتور توسط مدیران فروش فراهم شود.

    مشتریان تعریف شده برای هر ویزیتور بر اساس مسیرهای بهینه دسته بندی می شوند و هر مسیر به یک محدوده از زمان کاری اختصاص می یابد. (مثلا مشتری های میسر 1 برای صبح شنبه، مسیر 2 برای عصر شنبه، مسیر 3 برای صبح یکشنبه و …) به این ترتیب ویزیتور طبق برنامه تعریف شده توسط سازمان به ویزیت می پردازد.

    همچنین اطلاعات مربوط به وضعیت اعتباری و مانده حساب هر مشتری در اختیار ویزیتور قرار میگیرد و روی PDA قابل مشاهده خواهد بود. برای به حداقل رساندن خطای انسانی، بارکد محصولات (به همراه تصویر تبلیغاتی محصول) در اختیار ویزیتور قرار می گیرد. مشتری با ورق زدن دفتر تبلیغاتی، محصولات خود را انتخاب کرده و سفارش را اعلام می‌کند، بلافاصله ویزیتور بارکد کالاهای انتخاب شده را به وسیله PDA قرائت می‌کند و تعداد مورد سفارش را ثبت می کند. به این ترتیب احتمال بروز خطا در سفارش کالا به حداقل می‌رسد.

    پس از ثبت سفارش در PDA، باید اطلاعات به مرکز مخابره شود، برای این کار چند راه حل وجود دارد:

    1- از طریق شبکه اینترنتیِ سیم‌کارت‌ها که شبکه GPRS نام دارد می‌توان اطلاعات را از هر نقطه به سرور مرکزی (که به اینترنت متصل است) منتقل کرد. هزینه ناچیز انتقال اطلاعات، سرعت انتقال قابل قبول و امکان ارسال به صورت لحظه‌ای، مزایایی است که این روش را به عنوان بهترین برای انتقال اطلاعات تبدیل می‌کند.

    2- در صورتی‌ که در محیط سرور مرکزی، شبکه بیسیم وجود داشته باشد، ویزیتور می تواند با حضور در آن محیط اطلاعات را از طریق شبکه بیسیم (WiFi) به سرور منتقل کند. مزیت این روش سرعت بالای انتقال اطلاعات و عدم نیاز به اینترنت است اما عیب قابل توجه آن است که ویزیتور حتما باید به مرکز مراجعه کند و لذا در لحظه ثبت سفارش انجام نمی‌شود.

    3- با اتصال دستگاه PDA به رایانه‌ای که به اینترنت متصل است، PDA نیز به اینترنت متصل می شود و می‌توان اطلاعات را به سرور منتقل کرد. این پیشنهاد برای زمانی است شبکه GPRS با مشکل مواجه است و از طرفی امکان مراجعه حضوری ویزیتور به مرکز وجود ندارد (مثلا ویزیتور در شهر دیگری مشغول فعالیت است).

    4- همچنین می‌توان اطلاعات را در قالب پیام کوتاه (SMS) به سرور منتقل کرد که در این روش نیازی به اتصال اینترنتی وجود ندارد.

    به این ترتیب سفارشات ثبت شده به مرکز منتقل می‌شود و مستقیما روی سرور می‌نشیند و پروسه تأییدات فروش و حسابداری آغاز می شود و نهایتاً سفارش تأیید شده در انبار بسته بندی می‌شود.

    به همان روش‌هایی که امکان ارسال سفارشات به مرکز وجود دارد، اطلاعات به روز شده‌ی موجودی کالاها، قیمت کالاها، سهمیه بندی‌ کالاها، وضعیت اعتباری و مانده حساب مشتری و … از مرکز به PDA هر ویزیتور قابل انتقال است، لذا ویزیتور می‌تواند در هر لحظه آخرین اطلاعات به روز شده را به همراه داشته باشد.

    در مورد کنترل دقیق ویزیتور با توجه به زمان ویزیت هر مشتری و مشخص شدن مسیر طی شده و کسب اطمینان از حضور فیزیکی ویزیتور نزد مشتری، دو روش رایج وجود دارد که طی مقاله‌ای مجزا توضیح داده شده است.

    در روش سنتی، اطلاعات موجودی و قیمت کالاهای انبارِ خودرو روی برگه‌هایی ثبت شده است.هنگام فروش کالا، فاکتور به صورت دست‌نویس برای مشتری صادر می‌شود و موجودی کالاهای فروخته شده به صورت دستی از موجودی انبار کاسته می‌شود.عیب اصلی در این روش سرعت عمل پایین و خطای انسانی است.

    در اتوماسیون فروش گرم، مسول فروش به PDA و یک پرینتر سیار مجهز می‌شود. کلیه اطلاعات موجودی و قیمت کالاها در PDA نمایش داده می‌شود و فاکتورها با قرائت بارکد هر کالا و درج تعداد خریداری شده، روی دستگاه ثبت می‌شود تا به این ترتیب به صورت لحظه‌ای موجودی انبار مشخص شود.همچنین فاکتورها توسط پرینتر چاپ می‌شود و تحویل مشتری می‌گردد (معمولاً برای اتصال PDAو پرینتر سیار، از بلوتوث استفاده می‌شود).

    محصولات شركت M3 Mobile از سال ٢٠٠٠ ميلادي وارد بازار شده است و علاوه‌ بر بازار داخليِ كره‌ي جنوبي، در كشورهايي نظير ايالات متحده امريكا، انگلستان، فرانسه، آلمان، سوئد، استراليا و چين به كار گرفته شده است. اين شركت به طور تخصصي در توليد PDAهاي صنعتي فعاليت دارد و در ٩ سال گذشته توانسته است اعتبار قابل قبولي در بازار جهاني كسب كند.

    شركت PTC به عنوان نماينده‌ي انحصاري محصولات M3 Mobile در ايران، توانسته با تكيه بر اهميت استفاده از دستگاه‌هاي PDA صنعتي به منظور اتوماسيون بخش‌هاي مختلف بنگاه‌هاي تجاري و همچنين تأكيد بر مزاياي برندِ M3 بر رقبا، جايگاه ويژه‌اي براي اين محصول كره‌اي ايجاد كند و تا كنون نظر برخي از بنگاه‌هاي بزرگ كشور را به خود جلب كرده است. آقاي كيم بو هيونگ (مدير فروش خاورميانه) در سفر اخيرش به ايران (جولاي ٢٠٠٩) پس از ملاقات با چند مشتري بزرگ، ايران را كشوري با پتانسيل بسيار بالا معرفي كرد و براي استحكام همكاري‌ها و ارائه‌ي پشتيباني قوي به نماينده‌ي ايران ابراز علاقه كرد.

    برای دريافت اطلاعات بيشتر

    http://www.m3mobile.co.kr/en/

    تماس با ما:

    آدرس دفترمرکزی: ميدان ونك، برج آسمان ونك، طبقه ١٠، واحد ١٠٠١ تلفن: ٨٨٢٠٩١٩٠ فكس: داخلی ١٠۴
    آدرس دفترمشهد : بلواروکیل آباد هنرستان ۳ پلاک ١٨ تلفن:٨٦٨٥٧۳٦ فكس: ٨٦۴٩۴٦٧