آموزشی

۵ نکته کلیدی در مدیریت مراکز تجاری (منطقه‌بندی و تبلیغات)

مدیریت و بهره برداری مراکز تجاری یک پدیده رو به رشد و در حال تکامل است. تعداد مراکز و بازار های تجاری خرده فروشی به سرعت در تمام دنیا در حال افزایش است به همین علت بهره برداری صحیح و کارآمد مراکز تجاری یک فاکتور بسیار مهم در رونق گرفتن و بهبود عملکرد مراکز تجاری در سراسر جهان شناخته می شود.

مدیریت و بهره برداری مراکز تجاری شامل موارد زیر می شود؛

  1. موقعیت
  2. منطقه بندی مرکز تجاری
  3. تبلیغات و بازاریابی
  4. خدمات و امکانات
  5. مدیریت مالی و حسابداری

بخش دوم :

  • منطقه بندی مرکز تجاری

 

در دنیای مراکز تجاری مشتریان را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد, خریداران متمرکز و خریدران بی انگیزه. خریداران متمرکز خریدارانی هستند که با هدف مشخص خود وارد مراکز تجاری شده و اقدام به تهیه کالای مورد نظر خود می کنند. خریداران بی انگیزه خریدارانی هستند که بدون نیاز به کالای خاصی وارد مراکز تجاری شده و اقدام به بازدید از آنها می کنند. هر دو نوع این مشتریان برای مراکز تجاری بسیار مهم است.

حال سوال اینجاست که چگونه می توان با بهره گیری از هر دونوع این مشتریان سبب افزایش کارایی و درآمد مراکز تجاری شد. منطقه بندی جواب این سوال است. منطقه بندی یعنی تخصیص فضا های مشخصی از مراکز تجاری و قرارگیری هر برند و محصول در جایگاه مناسب خود که توسط بهره بردار توسط فرمول خاص انجام می گیرد.

در عرصه رقابتی اگر منطقه بندی بدرستی صورت پذیرد می تواند باعث افزایش رونق و بهبود عملکرد مراکز تجاری شود.

مزایای منطقه بندی صحیح

  1. باعث می شود بازدیدکننده مدت زمان قابل قبولی را در مرکز تجاری بماند
  2. ایجاد تصویر ذهنی منظم برای بازدیدکننده
  • کمک به جذب هر دو نوع مشتری (متمرکز و بی انگیزه)
  1. ایجاد فضای رقابتی میان برند ها

نمونه ای از این منطقه بندی را می توان در بازار بزرگ هند (GIP) مشاهده کرد, این مرکز تجاری با منطقه بندی درست توانسته است رقابت میان برند ها را افزایش داده و همچنین یک تجربه عالی برای خریداران و بازدیدکنندگان ایجاد کند.

 

  • تبلیغات و بازاریابی

 

 

تبلیغات های هدفتمند باعث افزایش رونق و بهبود عملکرد مراکز تجاری می شود. برخی از موثرترین این تبلیغات شامل, استفاده از بازدیدکنندگان مشهور و سرشناس, برگذاری جشنواره ها, برگزاری مراسم فرهنگی, ملی و مذهبی و همچنین برگزاری مسابقات و قرعه کشی میان مشتریان مرکز تجاری است.

با توجه داشت که برگزاری هر یک از این مراسم ها نیاز به زمانبدی صحیح و حساب شده دارد که توسط مدیریت بهره برداری طبق فرمول مشخص تهیه می شود.

مزایای استفاده از رویداد ها در مراکز تجاری

 

 

  1. جذب مشتریان بیشتر
  2. استفاده بهینه از فضای مرکز تجاری جهت برگزاری مراسم مختلف
  3. ایجاد تصویر ذهنی قوی برای بازدیدکنندگان
  4. ایجاد تصویر ذهنی قوی برای برندها و مستاجرین مرکز تجاری
  5. جذب مشتریان بی انگیزه و افزایش فروش روزانه

مرکز خرید Ansal Plaza در دهلی جدید کشور هند توانست با برگزاری آیین ها و مراسم گوناگون, نظر بسیاری از بازدیدکنندگان و مشتریان را به خود جلب کرده و باعث افزایش لذت خرید برای مشتریان و بهبود عملکرد خود شود.

 

منبع : www.amirriazi.ir

دیدگاهتان را بنویسید