۵ نکته کلیدی در مدیریت مراکز تجاری (موقعیت مکانی)

    مدیریت مراکز تجاری به عنوان یک عملکرد کلی و نگهداری از زیرساخت های کل ساختمان و اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح و روند حرکتی این مرکز می باشد. مدیریت بازار شامل عملیات, مدیریت امکانات, امنیت, حسابرسی, تعمیر و نگهداری از فضای مشاعات, بازاریابی, اجاره و تمام توابع و الزامات دیگر مروبط به مجتمع تجاری, از راه دور یا حضور در مرکز.

    یکی از مهمترین چالش ها در مدیریت مراکز تجاری اجاره فضا های تجاری به بهترین شکل ممکن چه از نظر نوع محصول قابل ارائه و چه از نظر افکار و ذهنیت مشتریان در مقابله با این برند است.

    در گذشته مدیریت مراکز تجاری بدون مطالعه و بررسی های دقیق صورت می گرفت, شاید در ابتدا نسبت به جذب افراد و بازدیدکنندگان موفق بودند اما پس از گذشت مدت کوتاهی مشریان مرکز تجاری تبدیل به بازدیدکنندگان موقتی می شدند و این یکی از دلایل شکست این مراکز بود.

    مدیریت مراکز تجاری بدون بررسی, مطالعه و امکان سنجی, میلیون ها دلار صرف رونق گرفتن این مراکز می کردند, در حالی که نسل جدید به همراه تیم مشاوره بهره برداری مجتمع های تجاری و با مطالعه, بررسی, امکان سنجی و با درنظر گرفتن نیاز مشتریان و بازدیدکنندگان محدوده مشخص, دقیق اقدام به بهره برداری صحیح و کارآمد از مراکز تجاری کرده اند.

     

    سرفصل های مدیریت مراکز تجاری

     

    مدیریت و بهره برداری مراکز تجاری یک پدیده رو به رشد و در حال تکامل است. تعداد مراکز و بازار های تجاری خرده فروشی به سرعت در تمام دنیا در حال افزایش است به همین علت بهره برداری صحیح و کارآمد مراکز تجاری یک فاکتور بسیار مهم در رونق گرفتن و بهبود عملکرد مراکز تجاری در سراسر جهان شناخته می شود.

    مدیریت و بهره برداری مراکز تجاری شامل موارد زیر می شود؛

    1. موقعیت مکانی
    2. منطقه بندی مرکز تجاری
    3. تبلیغات و بازاریابی
    4. خدمات و امکانات
    5. مدیریت مالی و حسابداری

     

    • موقعیت یک مرکز تجاری

     

    موقعیت یک مرکز اولین قدم و یکی از مهمترین اقدامات در موفقیت آن است. این امر نیازمند بررسی دقیق موقعیت از لحاظ جمعیت, سطح درآمد و تردید عمومی منطقه و همچنین نحوه دسترسی مشتریان به مرکز خرید می باشد.

    هدف اصلی از این بررسی ایجاد یک مرکز قدرتمند و کاربردی در جهت برطرف کردن نیاز مشتریان می باشد, به گونه ای که بتواند یک تصویر ذهنی قوی در ذهن مشتریان و بازدیدکنندگان مرکز حک کند. به عنوان مثال اگر بازدیدکننده ای در فکر خرید یک دوربین دیجیتال است, این تصویر ذهنی را داشته باشد که بهترین انتخاب را می تواند در این مرکز داشته باشد.

    هدف از موقعیت مرکز تجاری عبارست از:

    • ایجاد تصویر ذهنی قدرتمند
    • ایجاد وفاداری در مشتریان و بازدیدکنندگان
    • جذب برند های خوب
    • مقابله قوی با رقبا
    • جذب مشتریان بیشتر

    بطور کلی هدف از موقعیت مراکز تجاری بر ۲ اصل می باشد؛

    1. ارائه محصول
    2. برند های معتبر

     

    ارائه محصول

    همانطور که میدانیم هر مرکز تجاری در درجه اول بر اساس قدرت ارائه محصول در خرده فروشی خود بازتاب و تصویر ذهنی خود را می سازد. ارائه محصول را می توان به ۳ بخش کلی تقسیم کرد؛

    1. محصولات لوکس و لاکچری
    2. قیمت مناسب
    3. خدمات پس از فروش

     

    برند های معتبر

    دومین هدف در موقعیت مراکز تجاری بهره گیری و دعوت از برند های معتبر در عرصه های جهانی تا بتوان نظر بازدیدکنندگان و مشتریان مجموعه را جلب کرد. به طور کلی می توان این بخش را به ۳ دسته تقسیم کرد؛

    1. سرگرمی و تفریحی و پوشاک
    2. هایپر مارکت
    3. برند های تخصصی

     

    منبع : www.amirriazi.ir